REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE CALDES D'ESTRAC PREÀMBUL La Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, norma en la que es contenen les determinacions de caràcter bàsic del nostre règim jurídic, i la Llei 8/1987, de 15 d'abril, Municipal i de Règim Local de Catalunya, van venir a donar contingut precís al dret a l'autonomia que l'article 137 de la Constitució reconeix als Municipis, pel que fa a l'àmbit de les nostres competències, al fixar, com va assenyalar el Tribunal Constitucional en la seva sentència 214/89, de 21 de desembre, una sèrie de directrius que el legislador sectorial forçosament ha de tenir en compte en l'assignació de competències, i al reconèixer als Municipis, entre altres entitats locals de caràcter territorial, la potestat d'autoorganització, com a potestat reglamentària específica, l'exponent màxim de la qual el constitueix la possibilitat d'aprovar un Reglament Orgànic Municipal, les determinacions del qual, dintre del marc de la legislació bàsica i de la legislació local de Catalunya, preval, en virtut del Principi de competència, respecte de les normes reglamentàries estatals o autonòmiques que, en aquesta matèria, s'haguessin promulgat o poguessin promulgar-se en el futur, donant-se així primacia a l'interès local, en quan a organització interna, respecte de l'interès autonòmic o estatal. En ús d'aquesta potestat, aquest Ajuntament, a l'any 1991, va aprovar el seu Reglament Orgànic Municipal, posteriorment complementat i modificat mitjançant acords plenaris dels anys 1999 i 2003, que és la norma que ha vingut regulant l'organització municipal fins el dia d'avui, en que s'ha posat de manifest la necessitat d'emprendre novament la tasca d'adaptar als nous temps aquest instrument jurídic, donada la coincidència en el temps del recent estrenat mandat municipal i de les modificacions legislatives operades en la legislació de Règim Local, com a conseqüència del que s'ha donat en denominar, en àmbits jurídics i polítics, el Pacte local, que va culminar amb l'aprovació de la Llei 11/1999, 21 d'abril, de modificació de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local; la Llei 8/1999, de 21 d'abril, de modificació de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General; la Llei Orgànica 9/1999, de 21 d'abril, de modificació de la Llei Orgànica 9/1983, de 15 de juliol, reguladora del dret de reunió; la Llei 10/1999, de 21 d'abril, de modificació de la Llei Orgànica 1/1992, de 21 de febrer, sobre protecció de la seguretat ciutadana, i la Llei Orgànica 7/1999, de 21 d'abril, de modificació de la Llei Orgànica 2/1979, de 3 d'octubre, del Tribunal Constitucional, donant-se així una satisfacció parcial a les legítimes aspiracions del conjunt dels municipis. Aquestes circumstàncies, unides a la ferma convicció de que els Reglaments Orgànics, respectant el bloc de la constitucionalitat, no han de quedar relegats únicament a precisar la legislació de règim local estatal i autonòmica, ja que, al ser la potestat reglamentària inherent a l'autonomia local que la Constitució garanteix, i estar, per tant, implícita a l'article 137 d'aquesta, com ha entès el Tribunal Suprem en la seva sentència de 27 de març de 1985, es reconeix als municipis un marc propi per a regular, dintre del marc de la Llei, les peculiaritats del seu règim d'organització i de funcionament, és el que ha portat a aquest Ajuntament a redactar i proposar al Ple corporatiu aquest text, que no és una mera proposta de modificació i adaptació de l'anterior Reglament Orgànic, sinó una proposta més ambiciosa, de creació d'un nou instrument organitzatiu, que doni resposta al model municipal que, al nostre judici, està configurat pel nostre sistema constitucional, en base, no solament al Principi d'autonomia local constitucionalment garantit, sinó també al Principi de subsidiarietat reconegut per la Carta Europea d'Autonomia Local. Amb aquest objectiu, aquest Ajuntament, mitjançant aquest instrument normatiu, aborda la regulació de la peculiar organització municipal, mitjançant l'establiment d'aspectes tan decisius com els Principis inspiradors de l'activitat municipal; les normes sobre constitució, vigència i 1 finalització del mandat corporatiu; l'organització municipal de caràcter necessari i de caràcter complementari; el règim de funcionament i el règim jurídic dels seus òrgans i l'Estatut dels membres de la Corporació. Juntament amb això, també es regula d'una manera específica la informació i participació ciutadana i les normes particulars de procediment administratiu, així com la manera en que s'han d'aplicar en aquest Ajuntament, en base als Principis d'objectivitat i transparència, celeritat i eficàcia que han de presidir l'actuació municipal, amb l'objecte d'establir els canals necessaris per a facilitar la participació de tots els ciutadans i ciutadanes en els assumptes públics municipals, i aconseguir així una societat participativa, conscient i responsable dels assumptes que els afectin, com autèntics titulars dels drets que es deriven d'aquests, dels que aquest Ajuntament és únicament el seu gestor. TÍTOL PRELIMINAR OBJECTE, RANG I ÀMBIT D'APLICACIÓ Article 1.- Objecte.- El present Reglament té per objecte regular l'organització i el règim de funcionament dels òrgans municipals, el seu règim jurídic, les normes procedimentals bàsiques i l'estatut dels membres de la Corporació, en conformitat amb la potestat que a aquests efectes atorga a l'Ajuntament l'article 4.1.a) de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local. Així mateix, aquest Reglament estén el seu objecte a la regulació de les vies i procediments per a fer efectiu el dret d'informació i participació ciutadana reconegut pels articles 9.2 i 23.1 de la Constitució i pels articles 69 i següents de la Llei abans esmentada. Article 2.- Rang jeràrquic i legislació aplicable.- Aquest Reglament constitueix la font normativa reglamentària bàsica a nivell organitzatiu d'aquest Ajuntament que, junt amb les disposicions contemplades en la legislació bàsica estatal i en la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya, conformaran la regulació de l'organització municipal. Les normes que amb caràcter reglamentari s'haguessin dictat o pugessin dictar-se en el futur per les Corts Generals o pel Parlament Català en matèria d'organització municipal, sempre que no tinguin naturalesa de normes bàsiques, tindran caràcter supletori d'aquest Reglament en tot allò que no s'oposin a la lletra o a l'esperit d'aquesta regulació. En conseqüència, a més del previst en aquest Reglamento, seran d'aplicació les disposicions legals reguladores de la matèria, contingudes en les normes següents: A) Legislació directament aplicable 1. La Constitució. 2. L'Estatut d'Autonomia de Catalunya. 3. La Carta Europea d'Autonomia Local, ratificada per Espanya mitjançant Instrument de 20 de gener de 1988. 4. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i els preceptes bàsics del Reial Decret 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local. 5. El Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya. 2 6. Les disposicions bàsiques que resultin aplicables de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú. 7. Qualsevol altra disposició legal, estatal o autonòmica, que per raó de la matèria o pel seu caràcter bàsic resulti de directa aplicació. B) Legislació de caràcter supletori 1. El Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Corporacions Locals, aprovat per Decret 2568/1986, de 28 de novembre, l'aplicació supletòria del qual únicament serà possible respecte de llacunes d'aquest reglament que no puguin ser salvades mitjançant l'aplicació d'altres preceptes d'aquest o dels Principis generals que informen aquest Reglament i la legislació a que s'ha fet referència en l'apartat A) d'aquest article. 2. Qualsevol altra norma reglamentària, estatal o autonòmica, que en matèria d'organització municipal pogués dictar-se en el futur. Article 3.- Àmbit d'aplicació.- Aquest Reglament serà d'aplicació a l'Ajuntament de Caldes D'Estrac així com a les Entitat Pública Empresarial Local (EPEL), "CALDES XXI", en allò que els pugui afectar, quan els preceptes d'aquest Reglament es refereixin a ella, estenent la seva eficàcia al territori del seu terme municipal. TÍTOL PRIMER DISPOSICIONS GENERALS Article 4.- Naturalesa jurídica, personalitat i capacitat.- L'Ajuntament de Caldes D'Estrac és una entitat local de caràcter territorial que, com a entitat bàsica de l'organització territorial de l'Estat i part de l'organització territorial de Catalunya, té personalitat jurídica pròpia y plena capacitat jurídica pel compliment de les seves finalitats, gaudint d'autonomia per la gestió dels seus propis interessos. En el compliment de les seves finalitats, l'Ajuntament de Caldes D'Estrac actua amb personalitat jurídica única, sense perjudici de la possibilitat de creació, dintre de la seva pròpia organització i en ús de la seva potestat d'autoorganització, d'òrgans municipals de caràcter descentralitzat que, d'acord amb l'Ordenament Jurídic, podran ostentar personalitat jurídica pròpia d'acord amb el seu Estatut de creació. En l'àmbit de les seves competències i d'acord amb la Constitució i les Lleis, l'Ajuntament de Caldes D'Estrac tindrà plena capacitat jurídica per adquirir, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar tota classe de béns i drets, celebrar contractes, establir i explotar obres o serveis públics, exercir la iniciativa pel desenvolupament d'activitats econòmiques en règim de lliure concurrència en el marc de l'economia de mercat, obligar-se i exercir tot tipus d'accions administratives o judicials en defensa dels seus drets. Article 5.- Potestats administratives.- En la seva condició d'Administració Pública de caràcter territorial, i en l'àmbit de les seves competències, corresponen a aquesta entitat les potestats i prerrogatives següents: a) Les potestats reglamentària i d'autoorganització. b) Les potestats tributària i financera. c) La potestat de programació o planificació. 3 d) Les potestats expropiatòria i d'investigació, atermenament i recuperació d'ofici dels seus béns. e) La presumpció de legitimitat i l'executivitat dels seus actes i acords. f) Les potestats d'execució forçosa i sancionadora. g) La potestat de revisió d'ofici dels seus actes y acords. h) La inembargabilitat dels seus béns i drets en els termes previstos per les lleis; les prelacions i preferències i altres prerrogatives reconegudes a la Hisenda Pública en relació amb els seus crèdits, sense perjudici de les que corresponguin a les Hisendes de l'Estat i de les Comunitats Autònomes. i) L'exempció dels impostos de l'Estat i de la Generalitat, en els termes establerts per les lleis. En l'ús de la seva potestat reglamentària, i en l'àmbit de les seves competències, l'Ajuntament podrà dictar disposicions de caràcter general, que adoptaran la forma d'Ordenances o Reglaments, i que, en cap cas, podran contenir preceptes oposats a la Constitució o a les lleis. Per a l'aprovació de disposicions de caràcter general, l'Ajuntament, en l'àmbit de les seves competències pròpies, no precisarà d'una prèvia habilitació legal. No obstant l'anterior, aquestes disposicions no podran regular, en cap cas, sense prèvia habilitació legal, matèries sotmeses a reserva legal. Article 6.- Principis generals d'actuació.- L'Ajuntament de Caldes D'Estrac serveix amb objectivitat els interessos públics que li estan encomanats i actua d'acord amb els principis d'eficàcia, descentralització, desconcentració i coordinació, amb sotmetiment ple a la Constitució, a les Lleis i al Dret, havent de respectar en la seva actuació els principis de bona fe i de confiança legítima. En les seves relacions amb els ciutadans, l'Ajuntament de Caldes D'Estrac actuarà en conformitat, també, amb els principis d'objectivitat, imparcialitat, transparència i participació. En les seves relacions amb la resta d'Administracions Públiques, actuarà d'acord amb els principis de lleialtat institucional, cooperació i col·laboració, respectant en la seva actuació els criteris d'eficiència i servei als ciutadans, i els deures recíprocs següents: - Respecte de l'exercici legítim per les altres Administracions Públiques de les seves competències. - Ponderació en l'exercici de les competències pròpies de la totalitat dels interessos públics implicats, especialment la d'aquells, la gestió dels quals estigui encomanada a altres Administracions Públiques. - Facilitar a les altres Administracions la informació que precisin sobre l'activitat que desenvolupa en l'exercici de les seves pròpies competències, sense perjudici del respecte de la normativa bàsica en matèria de confidencialitat de les dades referents a la intimitat de les persones. - Prestar, en el seu propi àmbit, la cooperació i assistència administrativa que les altres Administracions poguessin demanar-li per l'eficaç exercici de les seves competències. 4 - Auxiliar i col·laborar amb altres Administracions, per aquelles execucions dels seus actes que hagin de realitzar-se en l'àmbit territorial de Caldes D'Estrac. El compliment d'aquests deures no podrà incidir ni menyscabar, de cap manera, l'autonomia local reconeguda a aquest Ajuntament per la Constitució, actuant en tot cas com a límit a aquestes obligacions, les circumstàncies següents: - Que causessin perjudici greu als interessos municipals o al compliment de les funcions pròpies d'aquest Ajuntament. - Que no es disposi dels mitjans de qualsevol naturalesa que fossin necessaris i suficients per a portar a terme aquestes activitats. - Que es vulneri l'Ordenament Jurídic en qualsevol de les seves manifestacions. TÍTOL SEGON DE LA CONSTITUCIÓ, VIGÈNCIA I FINALITZACIÓ DEL MANDAT CORPORATIU Capítol I.- De La Constitució De La Corporació Article 7.- Lloc, dia i hora de constitució.- La Corporació es constituirà en sessió pública de caràcter extraordinari, a les 12 hores del vigèsim dia posterior a la celebració de les eleccions, a excepció que s'hagués presentat recurs contenciós electoral contra la proclamació dels Regidors i Regidores electes, constituint-se, en aquest supòsit, el quadragèsim dia posterior a la celebració de la jornada electoral, a la mateixa hora. La constitució de l'Ajuntament tindrà lloc en el Saló de Sessions de la Casa Consistorial, o lloc habilitat a l'efecte, quan raons de força major així ho aconsellin, o quan esdeveniments catastròfics impedeixin la seva celebració en el Saló de Sessions. En aquests supòsits, l'Alcalde o Alcaldessa sortint, en exercici de les funcions prorrogades a que fa referència l'article 26 d'aquest Reglament, dictarà resolució motivada, que s'haurà de notificar a tots els Regidors i Regidores electes, habilitant el lloc corresponent per a la celebració de la sessió. Article 8.- Activitats preliminars.- Amb caràcter previ a la celebració de la sessió constitutiva, i amb l'objecte de facilitar el seu desenvolupament, s'hauran de lliurar a la Secretaria- Intervenció de la Corporació, les credencials expedides a favor de cada Regidor o Regidora electe per la Junta Electoral de Zona. Així mateix, els Regidors i Regidores electes hauran de formular dues declaracions, una sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o els pugui proporcionar ingressos econòmics, i una altra dels seus béns patrimonials. Aquestes declaracions s'hauran d'efectuar en els termes previstos pels articles 52 i següents d'aquest Reglament. A efectes de facilitar aquestes actuacions preliminars i el desenvolupament de la sessió constitutiva, i amb caràcter previ a aquesta,pel/la Secretari/a de la Corporació es dirigirà un escrit a cadascun dels Regidors i Regidores electes, comunicant-los el dia, lloc i hora de la sessió i facilitant-los sengles models de declaració i un petit protocol de la sessió. 5 La Secretària- Intervenció Municipal adoptaran les mesures precises perquè el dia de la constitució es disposi d'un acta d'arqueig i estiguin preparats i actualitzats els justificants de les existències en metàl·lic o valors propis de la Corporació, dipositats en la Caixa Municipal o en Entitats bancàries, així com la documentació relativa a l'Inventari del patrimoni municipal, amb els seus annexos. Article 9.- Quòrum de constitució de la sessió.- Per a la vàlida celebració de la sessió, hauran de concórrer a ella la majoria absoluta de Regidors i Regidores electes. Si concorreguessin un nombre inferior de Regidors i Regidores electes, aquests s'entendran convocats automàticament per a celebrar la sessió constitutiva dos dies desprès en el mateix lloc i a la mateixa hora. En aquesta segona convocatòria quedarà constituïda la Corporació qualsevol que fos el nombre de Regidors i Regidores que concorreguessin, sempre que abasti el mínim indispensable per a poder constituir la Mesa d'Edat que es regula en l'article següent. Article 10.- Mesa d'Edat.- Per a la constitució de la Corporació es constituirà una Mesa d'Edat, integrada pels membres electes de major i menor edat presents a l'acte, de la que actuarà com a Secretari, el/la Secretari/a- Interventor/a de la Corporació. El membre de l'esmentada Mesa de major edat, assumirà la Presidència d'aquesta, en ordre a l'assumpció de les competències relatives a direcció de l'acte i control de l'ordre. Article 11.- Procediment de constitució.- La constitució de la Corporació es portarà a terme d'acord amb el procediment establert en la legislació electoral, corresponent a la Mesa les competències bàsiques següents: a) Comprovació de credencials: La Mesa comprovarà les credencials presentades pels membres electes que hagin comparegut a la sessió i les confrontarà amb el certificat expedit per la Junta Electoral de Zona, comprovant, amb un document fefaent, que incorpori fotografia, la identitat dels compareixents. b) Advertència sobre presumptes incompatibilitats i interessos: El/la President/a de la Mesa d'edat requerirà als membres electes presents a efectes de que, si els afecta alguna de les causes d'incompatibilitat previstes por la Llei Orgànica del Règim Electoral General i altra legislació concordant, ho manifestin en l'acte, a efectes d'iniciar el procediment a que es fa referència en l'article 60 del present Reglament. c) Control de presentació de les declaracions de béns i d'activitats: El/la President/a de la Mesa d'edat donarà compte dels membres electes que no hagin presentat les declaracions exigides per l'article 75.5 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, recordant-los l'obligació que tenen d'efectuar-les abans de la presa de possessió. De no presentar-les, se'ls impedirà prendre possessió del càrrec i se'ls comminarà per la Mesa d'edat a que abandonin el seu escó. d) Presidència de l'acte de presa de possessió dels Regidors i Regidores: En ordre a la constitució de la Corporació, la Mesa prendrà jurament o promesa del càrrec a tots els Regidors i Regidores electes, d'acord amb la fórmula següent: "Jureu o prometeu, per la vostra consciència i honor, complir fidelment les obligacions del càrrec de Regidor/Regidora de l'Ajuntament de Caldes D'Estrac, amb lleialtat al Rei, i respectar i fer respectar la Constitució i l'Estatut d'Autonomia de Catalunya" 6 Es realitzarà el jurament o promesa individualitzadament, per ordre de llista més votada a menys votada, i per l'ordre en que cadascun figuri en la llista corresponent, a mesura que el/la Secretari/a-Interventor/a de la Corporació vagi nomenant a cada Regidor o Regidora electes, finalitzant amb la formulació del jurament o promesa dels membres de la Mesa d'edat, en primer lloc el de major edat, i en l'últim el de menor edat. Si algun dels membres electes es nega a efectuar el jurament o promesa esmentat, o l'efectua mitjançant expressions que impliquin condició, reserva o limitació, de manera que buidin de contingut el compromís adquirit de respecte a la Constitució i al model democràtic que aquesta representa, la Mesa d'edat els impedirà prendre possessió del càrrec i els comminarà a que abandonin l'escó. e) Presa de possessió i lliurament de distintius: Efectuat el jurament o promesa esmentat, s'entendrà que els Regidors i Regidores electes que així ho hagin fet, prenen possessió del seu càrrec i adquireixen la plena condició de Regidors i Regidores de l'Ajuntament de Caldes D'Estrac i de membres de la Corporació, i se'ls farà el lliurament, pel/la President/a de la Mesa d'edat, dels distintius propis de càrrec, tal com medalles o insígnies, si així estigués establert. El lliurament dels esmentats distintius als Regidors o Regidores membres de la Mesa d'edat s'efectuarà per ells mateixos, amb caràcter recíproc, rebent-los en primer lloc el de menor edat. f) Declaració de constitució de la Corporació: Efectuada per tots els Regidors i Regidores presents la promesa o jurament del càrrec, el/la President/a de la Mesa d'edat declararà constituïda la nova Corporació. Els Regidors o Regidores electes que no concorrin a la sessió, o que concorrent a ella hagin sigut comminats a abandonar el seu escó, per no complir amb els requisits i solemnitats previs exigits per l'Ordenament Jurídic, podran prendre possessió en sessions plenàries posteriors, davant la Corporació, previ compliment de les formalitats a que s'ha fet referència en les lletres c) i d) d'aquest article. 7 Capítol II.- De L'elecció De L'alcalde O Alcaldessa Article 12.- Elecció de l'Alcalde o Alcaldessa.- En la mateixa sessió extraordinària, sota la Presidència de la Mesa d'edat i a continuació de la constitució de la Corporació, es procedirà a l'elecció de l'Alcalde o Alcaldessa del Municipi. Article 13.- Presentació de candidatures.- Podran presentar la seva candidatura a Alcalde o Alcaldessa de la ciutat, els Regidors i Regidores que hagin adquirit tal condició i que encapçalin les seves corresponents llistes. A aquests efectes el/la President/a de la Mesa d'edat invitarà a tots els Regidors i Regidores a que proposin candidats/es o manifestin si desitgen ser proclamats candidats/es a Alcalde o Alcaldessa. Conclòs aquest tràmit, el/la President/a de la Mesa d'edat proclamarà els candidats i candidates a Alcalde o Alcaldessa de la ciutat. Article 14.- Procediment d'elecció.- S'aplicarà el sistema de votació secreta mitjançat papereta. A aquests efectes, i segons vaguin prenent possessió dels seus càrrecs, es lliurarà a tots els membres de la Corporació una papereta i un sobre de característiques idèntiques per salvaguardar el secret del vot. Proclamades les candidatures, cada Regidor i Regidora emetrà el seu vot, dipositant-lo, dintre del sobre, en una urna transparent, degudament tancada, que hi haurà a la seva disposició, a mesura que, de manera nominal, vagin sent nomenats pel/la Secretari/a- Interventor/a de l'Ajuntament. Article 15.- Escrutini.- Finalitzada la votació, la Mesa d'edat procedirà a obrir la urna. El/la President/a d'aquesta remourà prèviament els sobres en ella dipositats per, a continuació, extreure'ls d'un a un i obrir-los, llegint en veu alta la votació efectuada. Els vots podran ser vàlids, en blanc o nuls. Seran vàlids els vots que continguin el nom d'un sòl dels candidats/es proclamats; en blanc els que no continguin cap candidat/a i nuls el que continguin més d'un candidat/a, en la mateixa o varies paperetes, o el vot a favor del Regidor o Regidora no proclamat com a tal. Si en el mateix sobre hi ha més d'una papereta, però en totes es vota al mateix candidat/a, o en una es vota a un candidat/a i les demés estan en blanc, solament es computarà com a vot vàlid un sol vot a favor de la candidatura de les paperetes nominades. Si es fessin inscripcions en les paperetes, alienes al candidat/a votat/da, es tindran per no efectuades. Solament s'admetran com a vàlides les votacions efectuades en les paperetes i en els sobres facilitats per la Mesa d'edat. Llegides totes les paperetes, la Mesa d'Edat comprovarà els vots i invitarà a tots els membres de la Corporació que així ho desitgin, a examinar les paperetes de votació. Realitzat aquest tràmit, el/la President/a de la Mesa d'edat anunciarà el resultat de l'escrutini en veu alta, precisant els extrems següents: - Número de vots emesos. 8 - Número de vots en blanc. - Número de vots nuls. - Número de vots obtinguts per cada candidatura. Article 16.- Quòrum de votació.- Per a ser proclamat Alcalde o Alcaldessa del Municipi, el candidat o candidata haurà d'obtenir la majoria absoluta de vots en la votació. De no obtenir-se aquesta majoria per cap dels candidats/es, serà proclamat Alcalde o Alcaldessa, sense necessitat de realitzar una segona votació, el Regidor o Regidora que encapçali la llista que hagi obtingut el major número de vots populars en el Municipi el dia de l'elecció, si s'ha proclamat la seva candidatura. En cas d'empat entre dos o més llistes, s'efectuarà un sorteig entre els Regidors o Regidores que, encapçalant-les, hagin presentat la seva candidatura, mitjançant l'extracció d'una papereta de la urna. A aquests efectes es posaran en la urna tantes paperetes nominals com número de candidats/es, extraient-se una per part d'un ciutadà que assisteixi a la sessió, a requeriment del/la President/a de la Mesa. Article 17.- Proclamació de l'Alcalde o Alcaldessa del Municipi.- Efectuats els tràmits anteriors, el/la President/a de la Mesa d'edat procedirà a efectuar la proclamació d'Alcalde o Alcaldessa electe, pronunciant, per a això, la fórmula següent: "En conformitat amb el que disposa l'article 196 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General, queda proclamat Alcalde o Alcaldessa electe d'aquest Ajuntament, el senyor/senyora ..........." A continuació, el/la President/a de la Mesa d'edat preguntarà a l'Alcalde o Alcaldessa electe proclamat, si accepta el càrrec pel qual ha sigut escollit. Si contesta afirmativament es procedirà, a continuació, a la presa de possessió d'aquest/a. Si contestés negativament, es procedirà de nou a l'elecció d'Alcalde o Alcaldessa, d'acord amb el procediment abans indicat. Article 18.- Presa de possessió del càrrec d'Alcalde o Alcaldessa.- Feta la proclamació d'Alcalde o Alcaldessa electe i acceptat el càrrec, el/la candidat/a proclamat/da, si estigués present a la sessió, procedirà a prendre possessió d'aquest davant la Mesa d'edat i la Corporació recentment constituïda, jurant o prometent el càrrec, d'acord amb la fórmula següent: "Jureu o prometeu, per la vostra consciència i honor, complir fidelment les obligacions del càrrec d'Alcalde/Alcaldessa de l'Ajuntament de Caldes D'Estrac, amb lleialtat al Rei, i respectar i fer respectar la Constitució i l'Estatut d'Autonomia de Catalunya." Aquesta fórmula serà llegida a indicació de la Mesa, pel President/a de la Messa d'edat, havent de contestar el candidat/a proclamat/da de forma afirmativa, especificant si jura o promet. Serà d'aplicació, a aquests efectes, l'establer per l'últim paràgraf de l'article 11.d), d'aquest Reglament per a la presa de possessió dels Regidors i Regidores. Efectuades les solemnitats anteriors, el/la President/a de la Mesa d'edat procedirà a fer lliurament a l'Alcalde o Alcaldessa de la ciutat dels distintius propis del càrrec, com és el bastó de comandament, si així estigués establert, invitant-lo, acte seguit, a ocupar l'escó presidencial. 9 Amb aquest acte, quedarà automàticament dissolta la Mesa d'edat, i els seus membres abandonaran la Presidència de la sessió, que serà assumida per l'Alcalde o Alcaldessa designat/da, i s'incorporaran en els seus respectius escons. A continuació l'Alcalde o Alcaldessa donarà la paraula als Regidors i Regidores que encapçalin les restants llistes, i a un representant de la seva, per ordre creixent del nombre de Regidors i Regidores que les integren, a efectes de que, si així ho desitgen, facin ús d'aquesta amb la finalitat de fer una explicació del seu vot. Acabat el torn d'intervencions farà ús de la paraula el senyor Alcalde o la senyora Alcaldessa per pronunciar el seu Parlament, aixecant la sessió un cop acabat aquest. Article 19.- Absència de l'Alcalde o Alcaldessa proclamat.- Si no es troba present el Regidor o Regidora proclamat Alcalde o Alcaldessa, serà requerit per la Mesa d'Edat per a prendre possessió, davant el Ple Corporatiu, en el termini de 48 hores, amb l'advertència de que, cas de no fer-ho sense causa justificada, s'estarà al que disposa la legislació electoral pels casos de vacant de l'Alcaldia. Article 20.- Pròrroga de funcions de la Mesa d'Edat.- Si es donés el supòsit previst per l'article anterior, quedaran prorrogades les funcions de la Mesa d'Edat fins que definitivament l'Alcalde o Alcaldessa prenguin possessió del càrrec, corresponent a la Mesa, en tot cas, les atribucions següents: a) Requerir a l'Alcalde o Alcaldessa proclamat que es trobi absent, per a que prengui possessió del càrrec en el termini de 48 hores. b) Presidir la presa de possessió de l'Alcalde o Alcaldessa en la sessió extraordinària que tingui lloc a l'efecte, d'acord amb el procediment i solemnitats establert per l'article 18 d'aquest Reglament. c) Declarar vacant l'Alcaldia per renúncia tàcita del/la proclamat/da, en el cas que no comparegués a prendre possessió del càrrec de Regidor/a i d'Alcalde o Alcaldessa en la sessió a que s'ha fet referència amb anterioritat, o en el supòsit de que, havent comparegut, no obtingués, per incompliment dels requisits legals previs, la plena condició de Regidor/a, no acceptés acte seguit el càrrec d'Alcalde o Alcaldessa, o no formulés el jurament o promesa d'acatament a la Constitució pel exercici d'aquest últim càrrec. d) Convocar la sessió extraordinària prevista per l'article 198 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General, per a procedir a l'elecció i proclamació de nou Alcalde o Alcaldessa. Capítol III.- Primeres Mesures Organitzatives Article 21.- El Cartipàs Municipal.- Un cop constituïda la Corporació, el Ple i l'Alcalde o Alcaldessa, en l'exercici de les seves respectives competències, procediran a adoptar les mesures organitzatives prèvies i necessàries per l'inici de la normal activitat de la Corporació entrant, que configuraran el nou Cartipàs Municipal. Article 22.- Competències organitzatives de l'Alcalde o Alcaldessa 1.- L'Alcalde o Alcaldessa, dintre dels vint dies hàbils següents a la sessió constitutiva, mitjançant Decret, procedirà a adoptar les resolucions següents: 1.1. Designació dels membres que hagin de composar la Junta de Govern Local. 1.2. Designació dels Tinents o Tinents d'Alcalde. 10 1.3. Configuració del règim de delegacions de competències de l'Alcaldia a favor de la Junta de Govern Local o dels Regidors i Regidores, i del règim de delegació de firma. 1.4. Delegació de la Presidència dels òrgans col·legiats de l'Ajuntament o de l'Entitat Publica Empresarial Local (EPEL) "CALDES XXI". 1.5. Nomenament de representants de la Corporació en òrgans col·legiats que siguin de la seva competència. 1.6. Convocar la sessió o sessions extraordinàries del Ple, necessàries per a configurar l'organització municipal. 2.- Així mateix, l'Alcalde o Alcaldessa, dintre dels vint dies hàbils següents a la celebració de la sessió plenària a que es fa referència en l'article següent, mitjançant Decret, procedirà a adoptar les resolucions següents: 2.1 Delegació de les Presidències de les Comissions Informatives que estimi oportú conferir en cas que el ple acordi la seva creació. 2.2 Nomenament del personal eventual. De les resolucions previstes en aquest article, l'Alcalde o Alcaldessa haurà de donar compte al Ple, en la primera sessió que aquest celebri. Article 23.- Competències organitzatives del Ple.- El Ple, dintre dels trenta dies hàbils següents a la sessió constitutiva, celebrarà una o varies sessions, amb l'únic objecte d'adoptar les decisions següents: 1. Establiment de la periodicitat de les sessions ordinàries del Ple i de la Junta de Govern Local. 2. Creació i composició de les Comissions Informatives. 3. Determinació del nombre, característiques i retribucions del personal eventual. 4. Establiment del règim de dedicació i de les retribucions i indemnitzacions dels membres de la Corporació. 5. Nomenament de representants de la Corporació en òrgans col·legiats que siguin de la competència del Ple. 6. Pressa de coneixement de la constitució dels Grups Polítics Municipals i dels seus respectius Portaveus. 7. Pressa de coneixement de les resolucions de l'Alcaldia a que fa referència l'article anterior. Capítol IV.- Finalització Del Mandat Article 24.- Duració del mandat dels Regidors i Regidores.- El mandat dels membres de la Corporació és de 4 anys, comptats a partir de la data de la seva elecció, finalitzant, en tot cas, el dia anterior al de la celebració de les eleccions locals següents, a excepció que la legislació electoral establís, per a supòsits concrets, un règim específic diferent. Article 25.- Duració del mandat de l'Alcalde o Alcaldessa.- El mandat de l'Alcalde o Alcaldessa tindrà la mateixa duració i forma de còmput que el mandat de la resta de membres de 11 la Corporació, finalitzant, en tot cas, quan l'Alcalde o Alcaldessa perdi la seva condició de Regidor o Regidora, per ser aquesta pressupost indispensable per a ostentar la condició d'Alcalde o Alcaldessa. Article 26.- Pròrroga de funcions.- Un cop finalitzat el seu mandat, els membres de la Corporació cessants continuaran les seves funcions, únicament i exclusivament, per a l'administració ordinària de l'Ajuntament, fins la presa de possessió dels seus successors, no podent adoptar, en cap cas, acords pels que legalment es requereixi una majoria qualificada, ni dictar actes o adoptar acords d'administració extraordinària. S'entendran per actes i/o acords d'administració extraordinària, aquells que vinculin fons de futurs exercicis econòmics o siguin susceptibles de comprometre la política general de la Corporació segu ent, i, en tot cas, els següents: dificació d'ordenances i reglaments. de gestió dels existents. d'actes municipals, la seva revocació o la seva revisió d'ofici. municipal. a relació de llocs de treball. S'exceptuaran del que es disposa en l'apartat anterior, els actes i acords que, no exigint per a la seva adopció una majoria qualificada, responguin a supòsits d'emergència, o estiguin dirigits al compliment de terminis preclusius imposats per disposicions administratives o per normes processals en general, de la inobservança o peremptorietat dels quals poguessin derivar-se perjudicis per als interessos municipals. En cap cas es podran adoptar acords plenaris dintre dels tres dies immediatament anteriors a l'assenyalat per la legislació electoral per a la sessió constitutiva de l'Ajuntament. Article 27.- Operacions derivades de l'expiració efectiva del mandat corporatiu.- Finalitzat el mandat corporatiu, i com a conseqüència d'aquesta circumstància, es procedirà a efectuar les activitats següents: 1. Tots els òrgans col·legiats municipals celebraran una sessió extraordinària tres dies naturals abans de l'assenyalat per la legislació electoral per a la sessió constitutiva de la nova Corporació, als sòls efectes d'aprovar l'acta de l'última sessió celebrada, prèvia convocatòria realitzada a l'efecte en els termes legal o reglamentàriament establerts. 2. El personal eventual cessarà automàticament, sense necessitat d'adoptar cap resolució, el dia de la constitució de la nova Corporació. 12 A aquests efectes, el departament municipal responsable de la gestió de personal comunicarà aquesta circumstància als afectats i procedirà a donar-los de baixa de la Seguretat Social, de la plantilla de personal, de la relació de llocs de treball i de la nòmina. 3. Tots els membres de la Corporació procediran, una cop finalitzat el seu mandat i abans que es constitueixi la nova Corporació, a efectuar i presentar les declaracions exigides per l'article 75.5 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, en els termes establerts pels articles 51 i següents d'aquest Reglament. A aquests efectes aquesta obligació els serà recordada i facilitada per la Secretària- Intervenció de l'Ajuntament, que els trametrà, amb la suficient antelació, un escrit informatiu, acompanyat dels models de declaracions. No obstant això, respecte dels Regidors i Regidores que repeteixin mandat, s'entendrà complerta aquesta obligació quan hagin efectuat aquestes declaracions als efectes previstos per l'article 8 d'aquest Reglament. TÍTOL TERCER DE L'ESTATUT DELS MEMBRES DE LA CORPORACIÓ Article 28.- Definició.- L'Estatut dels membres de la Corporació està constituït pel conjunt de drets i deures que la Constitució, l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, la legislació estatal i autonòmica de règim local de directa aplicació i aquest Reglament reconeixen i imposen a tots els Regidors i Regidores que hagin pres possessió efectiva dels seus càrrecs en els termes previstos per aquest Reglament, inclosos els deures imposats per l'esmentada legislació als Regidors o Regidores electes, amb caràcter previ a l'adquisició plena de la seva condició de membres de la Corporació. També s'integraran en aquest Estatut, els drets i deures que es poguessin reconèixer i imposar als Regidors i Regidores en qualsevol altra norma jurídica, general o sectorial, de directa aplicació, i en les normes jurídiques d'aplicació supletòria, respecte de tot lo no previst en aquest Reglament, l'aplicabilitat de les quals resulti del que disposa l'article 2 d'aquest. Article 29.- Exigència de responsabilitat.- Els membres de la Corporació no ostentaran cap fur especial, i les seves responsabilitats els seran exigides davant els Tribunals de Justícia competents i pel procediment ordinari aplicable. A aquests efectes, sense perjudici d'altres responsabilitats en que poguessin incórrer, els membres de la Corporació seran responsables dels acords dels òrgans col·legiats que haguessin votat a favor, així com dels actes i omissions realitzats en l'exercici del càrrec susceptibles de generar responsabilitat administrativa, civil o penal. L'Ajuntament, mitjançant acord plenari i prèvia instrucció del procediment legalment establert, podrà exigir d'ofici, dels seus membres corporatius, la responsabilitat en que haguessin incorregut per dol, culpa o negligència greus, quan com a conseqüència d'això s'hagués vist obligat a indemnitzar als lesionats. També podrà l'Ajuntament exigir aquesta responsabilitat dels membres de la Corporació, seguint per això idèntic procediment, pels danys i perjudicis que aquests causessin als béns o drets de titularitat municipal, quan concorreguessin les mateixes circumstàncies de dol, culpa o negligència greus. El disposat en els paràgrafs anteriors, s'entén sense perjudici de passar, quan procedeixi, el tant de culpa corresponent als Tribunals competents. 13 Capítol I.- Dels Drets Dels Membres De La Corporació Article 30.- Classificació dels drets.- Els drets dels membres de la Corporació es classifiquen en els tipus següents: a) Drets de caràcter honorífic. b) Drets de caràcter econòmic. c) Drets de caràcter soci ­ laboral. d) Drets de caràcter polític. Secció Primera: Drets de caràcter honorífic Article 31.- Tractament, honors i distincions.- Els membres de la Corporació que hagin pres possessió del seu càrrec, gaudeixen dels honors, prerrogatives i distincions pròpies d'aquest que s'estableixin en les lleis. L'Alcalde o Alcaldessa tot i ostentar legalment el tractament d'Il·lustríssim/a Senyor/a, no en farà ús. Les precedències i l'ordenació de les autoritats locals són les que determina la legislació vigent, i respecte del no previst en ella, les que el Ple, en exercici de la seva potestat reglamentària, pugui establir. Es reconeixerà la presència dels càrrecs electes municipals en tots els actes públics en els que siguin presents. Secció Segona: Drets de caràcter econòmic Article 32.- Règim de dedicació.- L'Alcalde o Alcaldessa i els altres membres de la Corporació, podran desenvolupar els seus càrrecs en alguns dels règims següents: a) Règim de dedicació exclusiva, que comporta la dedicació exclusiva del Regidor o Regidora a les tasques pròpies del càrrec. El règim de dedicació exclusiva serà incompatible amb la percepció de qualsevol altra retribució amb càrrec als pressupostos de les Administracions públiques i dels Ens, Organismes i Empreses d'elles dependents, així com amb el desenvolupament d'altres activitats, en els termes previstos per la Llei 53/1984, de 26 desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques. b) Règim de dedicació parcial, que comporta una dedicació del Regidor o Regidora a les tasques pròpies del càrrec de major intensitat que la dels Regidors i Regidores sense règim de dedicació específic. S'entendrà, a aquests efectes, per dedicació de major intensitat, aquella que requereixi una presència efectiva del Regidor o Regidora en l'Ajuntament del número mínim d'hores setmanals que s'estableixi per l'acord del Ple a que fa referència l'article següent, o la derivada de l'exercici de competències delegades de l'Alcaldia o de l'assumpció de responsabilitats municipals de qualsevol altra naturalesa que li hagin sigut expressament encomanades. Els Regidors i Regidores en règim de dedicació parcial que siguin personal d'altres Administracions públiques o dels Ens, Organismes i Empreses d'elles dependents, solament podran percebre retribucions per la seva dedicació parcial a les seves funcions fora de la seva jornada en els seus respectius centres de treball, en els termes assenyalats a l'article 5 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions 14 Públiques, sense perjudici del dret que els reconeix l'article 30.2 de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública, de gaudir dels permisos necessaris per a l'assistència a les sessions del Ple de la Corporació, de la Junta de Govern Local i de les Comissions de les quals formin part, i per a l'atenció de les delegacions que desenvolupin. c) Règim sense dedicació específica, que comporta la llibertat de determinació del Regidor o Regidora del règim de la seva dedicació a les tasques pròpies del càrrec, respectant els mínims necessaris per a complir les obligacions inherents a ell. Tant el règim de dedicació exclusiva com el de dedicació parcial, serà incompatible amb la percepció d'assistències per la concurrència efectiva a les sessions dels òrgans col·legiats de la Corporació dels que formin part. Article 33.- Determinació del règim de dedicació.- Correspondrà al Ple de l'Ajuntament, a proposta de l'Alcaldia, la determinació dels membres de la Corporació que hagin de desenvolupar els seus càrrecs en règim de dedicació exclusiva o parcial, quedant sotmesos la resta, a un règim sense dedicació específica. En aquest acord, el Ple determinarà el nombre d'hores setmanals de presència efectiva a l'Ajuntament dels Regidors i Regidores als quals es reconegui el règim de dedicació parcial. Solament es podrà reconèixer el règim de dedicació exclusiva o parcial a favor de l'Alcalde o Alcaldessa, dels Tinents o Tinents d'Alcalde i dels Regidors i Regidores que ostentin competències delegades de l'Alcaldia o assumeixin, per encàrrec exprés, altres responsabilitats en l'Ajuntament diferents de les que, amb caràcter general, corresponen a tots els membres de la Corporació. També es podrà reconèixer algun d'aquests règims de dedicació als Portaveus dels diferents Grups Polítics Municipals, quan així ho decideixi lliurement el Ple de la Corporació. Els Regidors o Regidores que per ostentar la condició de personal al servei de la Corporació, hagin tingut que passar a la situació de serveis especials o d'excedència forçosa, en funció del vincle jurídic funcionarial o laboral que els uneixi a l'Ajuntament o als seus Ens o Empreses, no tindran per aquest mer fet un dret subjectiu a gaudir d'un règim de dedicació específic. Els Regidors i Regidores designats per a desenvolupar els seus càrrecs en règim de dedicació exclusiva o parcial, podran renunciar a aquest règim de forma expressa, mitjançant escrit dirigit a l'Alcaldia, a través del Registre General de l'Ajuntament, en el que es faci constar aquesta decisió. Si dintre de les 24 hores següents a la celebració de la sessió en que s'adopti l'acord, els Regidors i Regidores no renuncien expressament al règim indicat, s'entendrà que tàcitament accepten aquest règim, sense perjudici del dret que els assisteix de poder renunciar en un moment posterior, seguint per a això el procediment a que s'ha fet referència en el paràgraf anterior. Els Regidors i Regidores designats per a exercir els seus càrrecs en règim de dedicació exclusiva, que percebin retribucions amb càrrec als pressupostos d'altres Administracions públiques, o dels Ens, Organismes i Empreses d'elles dependents, o realitzin altre tipus d'activitats que resultin incompatibles segons la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques, hauran d'optar, en un termini de 24 hores, per mantenir el règim de dedicació acordat, renunciant davant les Administracions Públiques afectades a percebre la retribució que resulti incompatible o, en el seu cas, per renunciar expressament a ell. 15 La previsió anterior no serà d'aplicació quan únicament percebin de les esmentades Administracions les indemnitzacions a que es fa referència al paràgraf tercer de l'article 34 d'aquest Reglament. Els Regidors i Regidores designats per exercir els seus càrrecs en règim de dedicació parcial que realitzin altres activitats en el sector públic, sol·licitaran per escrit la corresponent declaració de compatibilitat a l'Administració en la qual desenvolupin la seva activitat principal. Quant l'activitat principal sigui la desenvolupada a l'Ajuntament, aquesta declaració de compatibilitat s'haurà de realitzar per escrit, a través del Registre General de l'Ajuntament, i dintre del termini establert en el paràgraf octau d'aquest article. La denegació pel Ple de la compatibilitat, prèvia audiència de l'altra Administració afectada, implicarà l'obligació del Regidor o Regidora d'optar entre mantenir el règim de dedicació parcial, renunciant a l'exercici de les activitats públiques remunerades, o renunciar a l'esmentat règim, entenent-se, de no efectuar-se aquesta opció de forma expressa en el termini dels deu dies hàbils següents a la celebració del Ple, que renuncia al règim de dedicació parcial. En canvi, quan el Regidor o Regidora estigui afectat per un règim de dedicació parcial, podrà fer compatible la seva activitat pública municipal amb una activitat privada remunerada. En tot cas es podran alternar les activitats públiques o privades dels membres de la Corporació amb el règim de dedicació exclusiva o parcial, quan les primeres no siguin remunerades ni causin detriment a la seva dedicació, objectivitat i imparcialitat a l'Ajuntament. Article 34.- Retribucions i indemnitzacions.- Els membres de la Corporació en règim de dedicació exclusiva o parcial tindran dret a percebre, amb càrrec al pressupost municipal, una retribució fixa en la seva quantia i periòdica en la seva meritació, que es farà efectiva en catorze pagues anuals iguals, dotze corresponents a les mensualitats de l'any i dues que s'abonaran en els mesos de juny i desembre. Els membres de la Corporació sense règim de dedicació específica tindran dret a percebre indemnitzacions en concepte d'assistències als òrgans col·legiats dels quals formin part, en els termes que el Ple determini. Tots els membres de la Corporació tindran dret a percebre aquesta classe d'indemnitzacions quan es tracti de l'assistència a òrgans rectors d'Organismes dependents de la Corporació amb personalitat jurídica pròpia, d'Empreses mercantils amb capital o control municipal, fins un màxim de dos, o de Tribunals o Òrgans col·legiats de selecció de personal o de provisió de llocs de treball, quan el Ple així ho determini. En els supòsits previstos en els dos paràgrafs anteriors, serà necessària l'efectiva assistència dels Regidors i Regidores als esmentats òrgans, que haurà de ser documentalment justificada mitjançant informe del seu President, amb caràcter previ al seu pagament. També tindran dret tots els membres de la Corporació a ser indemnitzats per les despeses ocasionades en l'exercici del càrrec, excepte el lucre cessant, sempre que aquestes siguin efectives, es justifiquin documentalment i guardin la deguda relació causa-efecte amb l'exercici del càrrec, segons les normes d'aplicació general en les Administracions Públiques i les que, en desenvolupament d'elles, aprovi el Ple. Als efectes previstos en els paràgrafs anteriors, el Ple, com a tal o en funcions de Junta General de les Societats Mercantils, en el seu cas, i dintre de les consignacions globals previstes en el pressupost municipal o en els d'aquestes, que no podran superar els límits legals o reglamentàriament establerts, al determinar el règim de dedicació dels seus membres a l'Ajuntament a que s'ha fet referència en l'article anterior, determinarà els aspectes següents: 16 *Quantia nominativa de les retribucions que tinguin que percebre els Regidors i Regidores en règim de dedicació exclusiva o parcial, que tindran que ser proporcionals al seu grau de dedicació a la Corporació i a la seva responsabilitat. *Quantia de les indemnitzacions per assistències a les sessions dels òrgans col·legiats de la Corporació, dels òrgans rectors d'Organismes amb personalitat jurídica pròpia d'ella dependentes i dels Consells d'Administració d'Empreses amb capital o control municipal, i determinació dels òrgans que comporten aquest dret. El dret a percebre dietes per assistència a Tribunals o òrgans de selecció de personal es determinarà en les Bases reguladores de la convocatòria del procés selectiu, i la seva quantia serà fixada, amb caràcter general, per les disposicions legals aplicables. Aquestes indemnitzacions, que no podran ser fixes en la seva quantia ni periòdiques en la seva meritació, hauran de ser iguals per a tots els membres de la Corporació que formin part del mateix òrgan. L'import d'aquestes quanties podrà revisar-se durant el mandat corporatiu, bé a través de l'aprovació del pressupost anual de l'Ajuntament, quan s'incrementin en el mateix o inferior percentatge que el fixat en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per al personal al servei de la Corporació, bé mitjançant acord plenari exprés, quan el seu increment sigui superior. Els acords relatius a retribucions dels càrrecs amb dedicació exclusiva o parcial i al règim de dedicació d'aquests últims, els referents a indemnitzacions i assistències, així com les resolucions de l'Alcalde determinant els membres de la Corporació que realitzaran les seves funcions en règim de dedicació exclusiva o parcial, s'hauran de publicar íntegrament al Butlletí Oficial de la Província i al Butlletí d'Informació Municipal, i fixar-se al Taulell d'Anuncis de la Corporació, en aquest últim cas, per un període de 10 dies, així com les seves posteriors modificacions. Tant les retribucions com les indemnitzacions per assistències estaran subjectes a retencions fiscals de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i les primeres, a les corresponents retencions derivades de la seva cotització a la Seguretat Social, en els termes establerts per l'Ordenament Jurídic. Secció Tercera: Drets de caràcter soci - laboral Article 35.- Seguretat Social.- Els Regidors i Regidores que desenvolupin els seus càrrecs en règim de dedicació exclusiva o parcial tindran dret a ser donats d'alta al Règim General de la Seguretat Social, assumint la Corporació el pagament de les quotes empresarials corresponents, a excepció del que disposa l'article 74 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local. Article 36.- Subsidi d'atur.- Els Regidors i Regidores que hagin desenvolupat el seu càrrec en règim de dedicació exclusiva o parcial, tindran dret al subsidi d'atur en els termes i condicions que s'estableixin per la legislació sectorial corresponent. Article 37.- Situacions administratives especials.- Els Regidors i Regidores que ostentin la condició de funcionaris de l'Ajuntament de Caldes D'Estrac o d'altres Administracions Públiques, en aquest últim cas quan exerceixin el seu càrrec municipal en règim de dedicació exclusiva, quedaran en la situació de serveis especials, amb dret a reserva de plaça i destí, al còmput del temps que restin en aquesta situació, a efectes d'antiguitat, consolidació del grau personal i drets passius i a percebre els triennis que tinguessin reconeguts com a funcionaris. 17 En aquests supòsits, les Corporacions o Administracions d'origen assumiran el pagament de les cotitzacions de les mutualitats obligatòries corresponents, per aquells funcionaris que deixin de prestar el servei que motivava la seva pertinença a elles, estenent-se a les quotes de les classes passives. Article 38.- Situacions laborals especials.- Els membres de la Corporació que exerceixin els seus càrrecs en règim de dedicació exclusiva, i tinguin a la vegada la condició de personal laboral al servei de la Corporació o d'altres Administracions Públiques, quedaran en situació d'excedència forçosa en elles, amb dret a conservació del lloc de treball i al còmput de l'antiguitat. En idèntica situació quedaran els membres de la Corporació que exerceixin els seus càrrecs en règim de dedicació exclusiva, quan es trobin vinculats per una relació laboral amb una empresa aliena a l'Ajuntament. Article 39.- Altres drets soci ­ laborals.- Els membres de la Corporació que no exerceixin els seus càrrecs en règim de dedicació exclusiva, tindran garantit durant el període del seu mandat, la permanència en el centre o centres de treball públics o privats, en els que estiguessin prestant serveis en el moment de la seva elecció, sense que puguin ser traslladats o obligats a concursar a altres places vacants en diferents llocs. Així mateix, quan els uneixi a les seves empreses un vincle laboral, tindran reconegut un dret a un permís retribuït pel temps indispensable per l'exercici del càrrec que, d'excedir del 20 per 100 de les hores laborals en un període de tres mesos, donarà dret a l'empresa amb la que es trobin vinculats, bé a passar al treballador a la situació d'excedència forçosa, bé a descomptar del seu salari l'import que aquest percebi en concepte d'indemnització o retribució per l'exercici del càrrec. Quan es tracti de membres de la Corporació al servei d'una Administració Pública, tindran dret a un permís retribuït pel temps indispensable per l'exercici del càrrec, en els termes establerts per la legislació que resulti d'aplicació. En ambdós casos s'entén per temps indispensable per l'exercici del càrrec, el necessari per a l'assistència a les sessions dels òrgans de l'Administració Municipal dels que formin part i per l'atenció de les delegacions o responsabilitats que desenvolupin. Secció Quarta: Drets de caràcter polític Article 40.- Dret a la permanència en el càrrec.- Un cop adquirida la plena condició de membre de la Corporació, tots els Regidors i Regidores tenen dret a la permanència en el càrrec, que solament podran perdre quan es doni alguna de les circumstàncies següents: e funcions d'administració ordinària. raó d'aquesta. els sigui d'aplicació. Constitució, i de l'establer per les normes de dret comunitari o internacional. No seran causes de pèrdua de la condició de membre de la Corporació, les següents: 18 les eleccions. corporatiu, que no portin inherents una condemna d'inhabilitació. Article 41.- Drets de participació política.- Tots els membres de la Corporació tindran dret a la participació política, desdoblant-se aquest dret en els següents: 1. Dret a formar part d'un Grup Polític Municipal en els termes establerts pel Títol IV, Capítol II, Secció segona d'aquest Reglament. 2. Dret a ser convocat i assistir a les sessions dels òrgans municipals dels quals formin part, prenent part activa en elles, mitjançant l'exercici del dret de vot i de la seva participació en les deliberacions. Aquest dret inclourà, a la vegada, el dret a sol·licitar la celebració de les sessions ordinàries del Ple, d'acord amb el règim de sessions establert i el de sol·licitar la celebració de sessions extraordinàries, junt amb altres membres de la Corporació, així com el dret a plantejar precs i preguntes i el dret a presentar mocions al ple o a proposar la inclusió d'assumptes en el seu ordre del dia. L'exercici d'aquest dret es desenvoluparà en els termes previstos per aquest Reglament i, quan així s'estableixi en ell, a través dels Portaveus dels Grups Polítics Municipals en els que es trobin integrats excepte en el supòsit de Regidors o Regidores no adscrits. 3. Dret a participar en els òrgans complementaris de la Corporació, en els termes previstos en les Lleis i en aquest Reglament. 4. Dret a impugnar els acords i disposicions municipals, sempre que hagin votat en la seva contra i aquests incorrin en una infracció de l'Ordenament Jurídic. 5. Dret a controlar i fiscalitzar, a través del Ple, l'actuació dels òrgans de govern, en els termes previstos en aquest Reglament. 6. Dret a la informació en els termes previstos en els articles següents. 7. Dret a subscriure una moció de censura de l'Alcalde o Alcaldessa durant el seu mandat, d'acord amb el que preveu l'article 138 d'aquest Reglament. 8. Dret a expressar la seva opinió en el Butlletí d'Informació Municipal. 9. Dret de participació en els mitjans de comunicació de titularitat municipal, en els termes previstos en aquest Reglament. El dret a formar part d'un Grup Polític Municipal es perdrà pel mer fet d'abandonar durant el mandat el Grup Polític Municipal format per la candidatura per la qual el Regidor o Regidora s'hagués presentat a les Eleccions, excepte que es tracti de candidatures presentades amb la fórmula de coalició electoral, quan algun dels partits polítics que la integren decideix abandonar-la. Article 42.- Dret a la informació.- Tots els membres de la Corporació tenen dret a obtenir de l'Alcalde o Alcaldessa, de la Junta de Govern Local, dels Regidors o Regidores delegats o dels President o Presidenta de l'Entitat Pública Empresarial Local (EPEL) "CALDES XXI", els 19 antecedents, dades o informacions que es trobin en poder dels serveis de la Corporació i resultin necessaris per l'exercici de les seves funcions, així com d'accedir als expedients administratius, antecedents i qualsevol altre tipus de documentació que obri en els arxius i dependències municipals, havent de vetllar l'Alcalde o Alcaldessa per facilitar l'exercici d'aquest dret a tots el Regidors i Regidores. El previst en el paràgraf anterior, es refereix únicament i exclusivament als documents existents en els arxius municipals, tal i com aquests figuren en ells. Quan la sol·licitud impliqui l'elaboració d'un nou document, tal com informes, relacions, llistats o qualsevol altre de naturalesa anàloga, la seva autorització tindrà caràcter discrecional, i el seu termini de contestació es decidirà per l'Alcaldia en funció de les característiques del document a elaborar. En el ben entès que queden exclosos d'aquest paràgraf aquells informes que la llei els hi dona caràcter preceptiu. Article 43.- Informació d'accés directe.- Els membres de la Corporació tindran accés directe als expedients administratius i documentació municipal, no requerint, en conseqüència, autorització prèvia en els casos següents: 1. Quan exerceixin funcions delegades i la informació es refereixi a assumptes propis de la seva responsabilitat. 2. Quan es tracti d'assumptes inclosos en l'ordre del dia de les sessions dels òrgans col·legiats, dels que formin part, sempre que aquestes hagin sigut convocades. 3. Quan es tracti de la consulta dels llibres oficials de resolucions de l'Alcalde o dels òrgans unipersonals de govern dels Organismes Autònoms municipals; de llibres d'actes del Ple, de la Junta de Govern Local i de l'Entitat Pública Empresarial Local (EPEL) "CALDES XXI". 4. Quan es tracti de la consulta de Butlletins o Diaris Oficials de legislació, bibliografia, ordenances i reglaments municipals que es trobin en vigor, i Estatuts reguladors de Entitat Pública Empresarial Local (EPEL) "CALDES XXI", d'organitzacions supramunicipals de caràcter públic de les que l'Ajuntament formi part i de qualsevol altre tipus d'Associacions, Fundacions o Organismes, públics o privats, en el govern dels quals intervingui l'Ajuntament de Caldes D'Estrac. 5. Quan es tracti de documents o arxius de lliure accés públic. En tots aquests supòsits, el personal al servei de la Corporació encarregat de la seva custòdia, haurà de facilitar la seva consulta a tots els membres de la Corporació. Aquest dret de lliure accés porta inherent el dret a l'obtenció de fotocòpies relatives a la documentació consultada, bé en format paper, bé en suport tècnic que permeti accedir a la informació requerida, però en aquest cas serà necessària la prèvia sol·licitud, efectuada per escrit, a través del Registre General de la Corporació, en els termes previstos per l'article 45 d'aquest Reglament. Article 44.- Informació l'accés de la qual està sotmesa a autorització.- En els altres supòsits, els membres de la Corporació que desitgin accedir a la informació, hauran de sol·licitar-la mitjançant escrit, a través del Registre General, en el que es faci constar la informació que es demana i es motivi expressament la seva necessitat per l'exercici de les seves funcions. La sol·licitud es podrà dirigir a l'Alcalde o Alcaldessa, als Presidents o Presidentes de les diferents Comissions Informatives o al Regidor o Regidora delegats. 20 Quan es tracti de documentació que obri en poder de l'Entitat Pública Empresarial Local (EPEL) "CALDES XXI", la sol·licitud s'haurà de dirigir als seu President o Presidenta. La sol·licitud haurà de ser resolta en el termini màxim dels 5 dies naturals següents a aquell en que s'hagués presentat, o de 4 dies hàbils si aquest últim termini resulta més beneficiós, entenent-se acceptada per silenci administratiu si no es dicta resolució o decisió expressa dintre de l'esmentat termini i es notifica en els 10 dies hàbils següents de conformitat amb allò que estableix el Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d'abril pel qual s'aprova el text refós de la Llei Municipal i De Règim Local de Catalunya. La denegació de la informació únicament es pot fonamentar en les causes següents: a) Quan el coneixement o la difusió de la