Ajuntament de Caldes d'Estrac ACTA DE SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE DE L'AJUNTAMENT EN DATA 28 DE MARÇ DE 2011 Identificació de la sessió Núm.: 2/2011 Caràcter: Ordinari Data: 28 de març de 2011 Horari: de 20:00 a 21:15 Lloc: Sala Cultural de la Casa Consistorial de Caldes dEstrac Assistents: Sr. Joaquim Arnó Porras, Alcalde (CIU) Sr. Francesc Garcia Cuyàs, Primer Tinent dAlcalde (CIU) Sra. Helena Gallardo Sainz, Segona Tinent dAlcalde (CIU) Sr. Àngel Rusiñol Esteban, Tercer Tinent dAlcalde (CIU) Sr. Marcos Blázquez Garcia (CIU) Sr. Joan Vázquez Bellatriu (CIU) Sra. Rosa Isabel Cantenys Monsant (PSC) Sr. Miquel González Monforte (PSC) Sra. Elena Díaz Torrevejano (PSC) Sr. Pedro Cano Martínez (PSC) Sr. Pere Claver Montells Llaberia (PSC) Presenten excuses: Secretari: Sr. Oscar Campos Planes ORDRE DEL DIA Alcalde: Bé, bona nit a tothom. Obrim la sessió ordinària davui, darrer ple del mandat amb el següent ordre del dia en primer lloc laprovació de lacta número 1 del 31 de gener de 2011. Hi ha un tema que passa durgència que és la ratificació dunes escriptures que venen a ser la modificació dun acord pres a lany 2008 sobre una modificació de metres quadrats en el carrer de la Mercè 4 i 6. Ve motivada la urgència pel fet, doncs, que fins avui al migdia no sha anat a signar i fins aquesta tarda no ens han portat els papers per fer el dictamen. Portaveu del Grup Municipal del PSC: Bé, el nostre vot serà favorable a la urgència. Queda aprovada la urgència per unanimitat incorporant-se aquest punt a lordre del dia. Alcalde: Molt bé. En aquest cas passaríem al primer punt de lordre del dia que seria AJUNTAMENT DE CALDES DESTRAC PLE 2/11 ­- 28 de març de 2011 2 1. APROVACIÓ, SI ESCAU, DE L'ACTA DE LA SESSIÓ ANTERIOR ACTA NÚM. 1 DE 31 DE GENER DE 2011 Alcalde: Té la paraula Portaveu del Grup Municipal del PSC: Bé, aviam, nosaltres haurem de votar en contra de lacta perquè el que són les preguntes que es van fer aquí, que es van fer orals, que no eren escrites, doncs, no estan reproduïdes tal com es van fer en aquell moment i per tant el significat de les mateixes varia i per tant, doncs, atenent a això que hi ha preguntes que falten i que les que surten no tenen el significat tal com es va preguntar hi ha una variació en el que es pot entendre, doncs, votarem en contra lacta. Alcalde: Bé, doncs, en aquest cas obviarem respondre-les, ja que no tindrà sentit respondre les preguntes. Portaveu del Grup Municipal del PSC: Jo crec que no, que shaurien de respondre Alcalde: En principi les teníem previstes per respondre Portaveu del Grup Municipal del PSC: Per tant, doncs, si les tenen previstes per respondre els hi demanarem que en el torn de preguntes, les responguin. Alcalde: Home, si no tenen sentit el significat. Portaveu del Grup Municipal del PSC: No, no tenen sentit tal com estan transcrites en a lacta, però si que tenen sentit les que nosaltres vam fer en el seu moment, Alcalde: Bé, en tot cas... Portaveu del Grup Municipal del PSC: per tant demanem que siguin respostes Alcalde: Si no varia substancialment procedirem a fer la resposta. Portaveu del Grup Municipal del PSC: En tot cas, farem pregunta i vostè fa resposta Alcalde: Molt bé. Doncs, en principi queda aprovada per sis vots a favor del Grup Municipal de CIU i cinc en contra del Grup Municipal del PSC. El següent punt de lordre del dia que seria 2. DESPATX DE L'ALCALDIA Donaríem compte a diversos despatxos. Sem sent? Si, jo demanaria si us plau que els mòbils sapaguessin perquè produeixen certes interferències, demanaria a tots els regidors si us plau, que lapaguessin. Bé, moltes gràcies. Si, tothom els té apagats, gràcies. Doncs, bé, donaríem compte a diversos despatxos, el primer dells del Jutjat Contenciós Administratiu número 7, que fa referència al "no a lugar" a la suspensió cautelar que havia demanat lanterior secretària daquest Ajuntament respecte al seu expedient que està en tràmit en el Jutjat Contenciós Administratiu i ha demanat unes mesures cautelars perquè no se seguís el seu procediment i per tant queden desestimades a favor de lAjuntament. El següent del Jutjat Contenciós Administratiu número 9, sobre el Servei i Transport de Residus Mare Nostrum que havia interposat un contenciós contra lAjuntament de Caldes pel famós litigi i del procediment que shavia seguit per la seva suspensió de servei i en la qual el jutge disposa declarar la inadmissibilitat del recurs, per tant dóna la raó també a lAjuntament de Caldes. El següent seria del Jutjat Contenciós administratiu número 12 sobre lempresa Sotgar Systems sobre un acord pres a lany 2004-2005 que ve a dir, doncs, que era un acord mal pres i que en el seu moment es va demanar, és a dir, es va fer un acord en el qual es donava per caducat un expedient i el contenciós el que diu és que sha reiniciar aquest expedient, tan sols el que ens demana és que aquest cop va en contra de lAjuntament de AJUNTAMENT DE CALDES DESTRAC PLE 2/11 ­- 28 de març de 2011 3 Caldes i el que ens demana és que reiniciem lexpedient tal com el van deixar en a lany 2005. Per altra banda també vull posar de manifest una subvenció de lAgrupació de Municipis tutelats del Servei Transport Urbà de la regió metropolitana de Barcelona AMTU el qual lAjuntament i és des del 2010 i sha atorgat una subvenció d11.255,30 per inversions a la via pública pel transport de servei urbà a Caldes. Vull donar compte també de lacta de cessament de lantiga secretària daquest Ajuntament Maria Teresa Gisbert Coll en data 14 de març i també lacta de recepció de vivenda del carrer de la Mercè número 20 per part lentrega de la inquilina, en aquell moment la secretària, en a lAjuntament de Caldes. Cessament produït perquè sha traslladat a un altre ajuntament. També vull donar compte de linforme 1/2011 de la Sindicatura de Comptes sobre els comptes del 2004 el que ho vulgui llegir ho tindran penjat a la web, és un ampli informe sobre procediments, contractes i processos de gestió de lAjuntament del 2004 i en el qual, la veritat, les conclusions són bastant alarmants. També vull donar compte finalment, i això és més aviat a títol personal perquè així anava a títol personal, anava contra lalcalde de Caldes que és larxiu per part de la Fiscalia Provincial de Barcelona de la denúncia que havia interposat la senyora Maria Teresa Gisbert Coll, secretària de lAjuntament de Caldes, contra la meva persona per "moobing", doncs bé la Fiscalia després de prendre declaració a un munt de testimonis i fer les "pesquises" necessàries declara, doncs, larxiu definitiu precisament daquesta denúncia. En principi això és el que donaríem compte. No hi ha res més a donar compte i passaríem a 3. DONAR COMPTE RATIFICACIÓ DECRETS DE L'ALCALDIA DEL 57 AL 196 I ACORDS JUNTA DE GOVERN LOCAL. Alcalde: Alguna cosa a dir sobre els decrets. Portaveu del Grup Municipal del PSC: No, res a dir. Alcalde: Molt bé. Per tant passaríem al següent punt de lordre del dia que seria el punt número 4 4. APROVACIÓ INICIAL DELS PLECS DE CLÀUSULES TÈCNIQUES I ADMINISTRATIVES QUE HAURAN DE REGIR EL CONTRACTE PER LA CONCESSIÓ DE LA GESTIÓ INDIRECTE DEL SERVEI PÚBLIC DE RECOLLIDA DELS RESIDUS MUNICIPALS DE CALDES D'ESTRAC. Alcalde: Té la paraula el senyor secretari Secretari: Gràcies, bona tarda. Passo a llegir el dictamen """ 1: És necessari procedir a realitzar el concurs obert per la gestió indirecte del Servei Públic de recollida dels Residus Municipals a Caldes dEstrac. 2: Han estat redactats els plecs de clàusules tècniques i administratives que hauran de regir el contracte per a la concessió de la gestió indirecta del Servei Públic de Recollida dels Residus Municipals de Caldes dEstrac. 3: A lempara dallò que disposen els articles 5, 8, 19, 21, 96, 99, 100 i 253 de la Llei 30/2007, de 30 doctubre de Contractes del Sector Públic, articles 249, 258 i 259 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 dabril pel qual saprova el Text Refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya, articles 188, 232 i següents i 243 i següents del Decret AJUNTAMENT DE CALDES DESTRAC PLE 2/11 ­- 28 de març de 2011 4 179/1995, de 13 de juny pel qual saprova el Reglament dObres, activitats i serveis dels ens locals. Es proposa al Ple de la Corporació que prengui el següent ACORD PRIMER: Aprovar inicialment els plecs de clàusules tècniques i administratives que hauran de regir el contracte per la concessió de la gestió indirecte del Servei Públic de Recollida dels Residus Municipals a Caldes dEstrac. SEGON: Els plecs de clàusules es publicaran al BOP i DOGC per un termini de 20 dies naturals per tal de que les persones interessades puguin fer les al·legacions que creguin oportunes, passat aquest termini sense que shagin produït al·legacions els plecs de clàusules (Tècniques i Administratives) sentendran aprovats definitivament. TERCER: Paral·lelament sinicia un termini de 26 dies naturals perquè les empreses interessades puguin aportar les seves proposicions. En el ben entès que aquest termini quedarà interromput si es plantegen al·legacions als plecs de clàusules. QUART: Donar trasllat del present acord al BOP i DOGC per la seva publicació. No obstant el Ple de la Corporació decidirà allò que cregui més oportú. """ Alcalde: Bé, en definitiva és licitar el servei descombraries, ho fem per un període limitat, dos anys prorrogables a dos més entre altres coses perquè així donarà temps a veure com queda la presumpte estafa de les escombraries i després procedir en un futur a una licitació més complerta de 10 a 15 anys com sol fer-se a tots els Ajuntaments. És allò que vam dir que procediríem a realitzar en aquest mandat i així ho fem, és obvi que la resolució daquesta licitació no es produirà fins després de les eleccions, però el que no cal és aturar la maquinària de ladministració i no perquè sigui el darrer Ple ens hem de paralitzar i no seguint fent la feina, en aquest cas com hem dit és una licitació a dos anys prorrogables a dos més, esperem, doncs que es presentin forces empreses i puguem escollir la millor. Té la paraula. Portaveu del Grup Municipal del PSC: Bé, doncs, en relació a aquest tema el nostre grup voldria fer algunes consideracions, bàsicament en tres blocs, en la primera part, doncs, el fet de posar de manifest que amb laprovació daquest contracte estem definint el model de gestió de residus que volem, després en un segon punt unes observacions a fer en el Plec de caràcter administratiu i després en tercer lloc unes observacions en el plec de les condicions tècniques. Abans, però, de començar a comentar el que seria el primer punt dir que pensem que ja era hora que es portés a concurs públic aquesta concessió, doncs, des del setembre del 2009 que es va acordar rescindir el contracte de lempresa concessionària que hi havia per tant ara fa un any i cinc mesos hem funcionat amb un contracte amb caràcter durgència, contracte que en aquell moment es va fer a dit i creiem que shavia dhaver fet abans el concurs aquest i no esperar un any i cinc mesos. En relació als tres punts que volíem comentar, en relació al primer el fet de que en a laprovació daquest contracte estem definint el model de gestió de residus. Volem dir que el contracte de recollida descombraries, com sabem, és un dels serveis públics municipals més típics i a més a més és de prestació obligatòria en tots els municipis i és molt important per dues coses. AJUNTAMENT DE CALDES DESTRAC PLE 2/11 ­- 28 de març de 2011 5 Primer perquè és un dels contractes, com hem dit més important i potents de lAjuntament i segon perquè amb laprovació daquest contracte es defineix, o serveix per definir el model de gestió de recollida de residus, és a dir, és apostar per quin sistema és més bo per tal de millorar el sistema que podem tenir. Aquí nosaltres com a grup municipal hem trobat a faltar que shagi fet la proposta daquest debat, és a dir, a dos mesos de les eleccions es porta a aprovació aquest tema i no hi ha hagut una voluntat destudiar conjuntament i generar un debat en torn aquest tema. No estem parlant duna comissió informativa, estem parlant, duna comissió específica, dun treball conjunt de més o menys llarga durada en que poguéssim arribar a consensuar les millors solucions en aquest tema pel bé del que és el servei. Per exemple hem vist que en el model que es porta a aprovació és un model basat en contenidors, tan en material de rebuig com en matèria orgànica, per tant saposta per fer la recollida orgànica amb contenidor i ens preguntem i per què no el porta a porta?, no?, és a dir, valorar una mica els pros i els contres, però fer una valoració, doncs, això, amb una comissió específica i conjuntament. Per exemple, pros i contres que es podien haver posat sobre la taula, no?, doncs, la recollida orgànica, un contenidor el problema que presenta és que hi ha molts impropis, doncs, la gent el fet de que pot anar a llençar les escombraries en el contenidor fa que si avoquin impropis, en canvi, amb el porta a porta, doncs, el que fa és que la gent no satreveixi tant a deixar impropis dins de la bossa, no?. Per exemple, doncs, realment la recollida de la orgànica amb el contenidor és la opció més còmode, però la orgànica porta a porta és el model a favor del Medi ambient per excel·lència, no?. Aquí no estem defensant el porta a porta ni el tema del contenidor amb orgànica estem posant sobre la taula aquests pros i aquests contres que creiem que shavien dhaver valorat en aquesta comissió que podíem haver fet conjuntament per tal de que govern i oposició pogués prendre una decisió abans de portar aquest contracte a aprovació. Això en relació al que comentàvem, en relació al que seria el fet aquest de que sestà aprovant un model de gestió de residus i que hagués estat bé fer que hi hagués hagut aquest traspàs dinformació. En relació a les observacions de caràcter més administratiu en els Plecs de condicions, aviam en a la pàgina 4 hem detectat que en a la pàgina 4 en el punt g) es fa referència a la llei del 6/1993, del 15 de juliol i hem de dir que aquestes lleis han estat derogades per decret legislatiu de l1/2009 i per tant shauria de suprimir aquesta referència que es fa en aquesta llei. Després a la pàgina 5 a lapartat 1.7. on posa jurisdicció competent diu: "Resoldrà les qüestions la jurisdicció administrativa" en aquí haurien dincloure "Contenciosa Administrativa", per tant també demanem que sincorpori aquesta observació. Després a la pàgina 5 a lapartat 2.1. que diu capacitat per contractar, aquí diu: "Es prohibeix la presentació dempreses que tinguin en curs contenciosos amb lajuntament de Caldes dEstrac." aviam, en aquí el que fa és contemplar una prohibició que entenem, doncs, que incorpora una clàusula limitativa de la lliure concurrència i per tant també els hi demanaríem que tinguin en compte això i que per tant es suprimeixi aquest paràgraf. Després en a la pàgina 8, apartat 2.8. quan es parla de la mesa de contractació veiem que també shauria de modificar perquè parlen de la secretària de lAjuntament i en tot cas ha de dir el secretari/interventor si és que no tenen intenció de tornar a admetre la senyora Maite Gisbert. Secretari: està rectificat Portaveu del Grup Municipal del PSC: Està rectificat? doncs, en el plec que nosaltres teníem no estava rectificat. No ens han passat el nou, en tot cas, doncs, si està rectificat cap problema, però que consti que el que nosaltres tenim és el que ens havien passat el dia de la comissió informativa que encara i constava això. Secretari: però el de la convocatòria, ja està resol AJUNTAMENT DE CALDES DESTRAC PLE 2/11 ­- 28 de març de 2011 6 Portaveu del Grup Municipal del PSC: El de la convocatòria està resol, perfecte. Després a la pàgina 9 en el quadre de criteris dadjudicació on figura el que és lexperiència, en la prestació del servei tan de Caldes, com en altres municipis. Aviam en aquí també ens trobem que diuen que el criteri que "bueno", que no sha de valorar el que és lexperiència, sinó que en tot cas és un criteri de solvència, però no pot ser un tema en quan a ladjudicació. Per tant també shauria de treure aqu