AJUNTAMENT DE CALDES D'ESTRAC
Plaça de la Vila s/n | 08393 Caldes d'Estrac | 93 791 00 05
Pablo Picasso i Joan Miró s'estimaven les mateixes coses, veien les mateixes coses, deien les mateixes coses, però, en canvi, pintaven d'una manera diferent. El fotògraf Jean Marie del Moral va estudiar els paisatges i els contorns d'Horta de Sant Joan i els paisatges i els contorns de Mont-Roig del Camp durant la tardor de l'any 2022. El fruit d'aquest treball es presentarà en una exposició a la Fundació Palau comissariada per Manuel Guerrero. El fotògraf coneix des de fa molts anys aquestes dues viles separades només per vuitanta quilòmetres, envoltades per les mateixes oliveres, les mateixes vinyes, els mateixos ametllers, les mateixes terres ocres i les mateixes muntanyes amb dolces corbes. És a Horta de Sant Joan que Picasso va iniciar el cubisme l'any 1908. És a Mont-Roig del Camp que deu anys després Miró va pintar els seus quadres detallistes. Aquestes fotografies són una poètica mirada sobre les estranyes similituds niuades als murs dels convents, a les roques esculpides per la natura i a les capelles penjades de la mateixa manera, que revelen subtilment el mateix imaginari: el de dos gegants del segle XX. Fill de pares espanyols exiliats després de la Guerra Civil, Jean Marie del Moral treballa com a fotògraf des dels 14 anys. L'any 1973 es va incorporar a la plantilla del diari comunista francès L'Humanité com a fotògraf realitzant temes d'interès social com la seva cobertura de la Revolució dels Clavells (Portugal, 1974). L'any 1974 es va traslladar al Canadà i als EUA, on va descobrir els grans fotògrafs del continent americà com Paul Strand, Walker Evans, Irving Penn o Manuel Álvarez Bravo. Al seu retorn a Europa, l'any 1977 va col·laborar amb diverses revistes i va fotografiar Joan Miró per a un llargmetratge sobre intel·lectuals espanyols després de la mort de Franco. Conèixer Miró va determinar la direcció del seu futur treball dins de la fotografia. Des de llavors, ha fotografiat els tallers i els processos creatius de pintors i escultors d'arreu del món. En aquest sentit, destaca especialment la seva novel·la fotogràfica 'Barceló', un retrat del pintor mallorquí en la solitud del seu taller i en diversos dels seus viatges, que reflecteix el procés creatiu i les fonts que alimenten l'artista. També, ha fotografiat a Roy Lichtenstein, Robert Motherwell, Antoni Tàpies, Antonio Saura, Julian Schnabel o Zao Wou-Ki, entre altres. Així mateix, Jean Marie del Moral va dirigir els documentals 'Les ateliers de Barceló' (1991) i 'Picasso i la tauromaquia' (1993). Col·laborador de Vogue, Madame Figaro, El País Semanal, Matador i Travel and Leisure, entre altres, la seva obra s'ha exposat a Les Rencontres d'Arles (1988) i a museus com el Museu Da Cidade de Lisboa (2004), el Centre Conde Duque de Madrid (2004), l'Institut Valencià d'Art Modern (2004), la Fundació Antonio Pérez de Conca en el marc de PhotoEspaña (2007) i el Museu d'Obra Gràfica San Clemente de Conca (2008), entre altres. Les seves obres es troben a les col·leccions de la Fundació Pérez (Conca), la Fundació Apeles Fenosa (El Vendrell), l'Institut Valencià d'Art Modern, la Fundació Pilar i Joan Miró (Mallorca) i la Fundació Pollock-Krasner (NY).