Obrir/tancar menú

Ajuntament de Caldes d'Estrac

Notícies
Obrir/tancar menú lateral
El Ple aprova la nova taxa de residus
La taxa de recollida i tractament de residus s'incrementarà un 34% de mitjana.

El Ple Municipal del 21 d’octubre, va aprovar un increment mitjà del 34% de la taxa de recollida i tractament de residus per l’obligació que estableix la nova llei estatal (2022) d’ajustar la taxa al cost real del servei i també, com a resultat de la inacció dels darrers temps per incrementar els actuals baixos índexs de recollida selectiva.

El Govern (GdE-JxC) hi va votar a favor, explicant que ho feia per responsabilitat i per imperatiu legal, mentre que els partits de l’oposició (PSC-ERC) es van abstenir, reconeixent però la necessitat de l’increment, citant exemples similars d’altres ajuntaments.

Tal com es va explicar al Ple i també a l’acte del Govern del passat dissabte, el servei consta de dos elements: la recollida dels residus i el seu tractament i eliminació. La recollida es fa per fraccions, i per això es diu selectiva. Tot allò que no es diposita en els contenidors específics de paper, vidre, orgànic, envasos, resta, etc., va a parar al de rebuig que es trasllada, previ pesatge, a la Planta de Tractament de Mataró per la seva eliminació.

Tota aquesta feina, diària, òbviament costa diners. En xifres del 2023, la recollida 336.747 € (amb material, maquinària i personal, inclòs) i el tractament 131.781 €. En total, més 500.000 euros anuals.

En canvi, per la recollida selectiva, l’Ajuntament ingressa diners perquè ven el material que recull dels contenidors. En concret, l'any 2023, 1.863 € pel cartró; 45.651 € pels envasos i 9.774 € pel vidre, entre altres.

En total, 57.289 €. Una xifra baixíssima que correspon al 45% del total de la brossa generada i que podrà ser sancionada si a partir del 2025 no arriba al mínim legal del 65%. A part, recollir selectivament tan poc, comporta que el rebuig que es porta a eliminar a la Planta de Tractament, rebi penalització econòmica per excés de tonatge. Per això la majoria de pobles ja han anat prenent mesures per aconseguir millorar les seves respectives recollides (quasi tots superen el 60-70%).

El que falta per pagar el cost del servei, és el que, per llei, s’ha de repartir entre els usuaris. Pel 2025, seran uns 440.000 € el que s’haurà de recaptar. Un increment del 34% en relació amb el que s’ha pagat el 2024.

"Ho hem hagut de fer a contracor", explica l’alcalde Batlle, "però no hi havia altra solució. La llei obliga. La recollida selectiva, que hauria de servir per reduir costos, a Caldes va molt endarrerida i està clar que des de l’Ajuntament ens hi hem d’enfrontar, però principalment caldrà la implicació dels veïns".

Per la seva banda, Beth Segura, va explicar que des de l’Àrea de Medi Ambient i Serveis s’està estudiant canviar el sistema de recollida, igualment com han fet altres municipis, amb l’objectiu d’incrementar la seva eficàcia, acompanyant-ho de campanyes de conscienciació i també de control i sanció als infractors, que no sempre són els residents a Caldes.

Ple 21 octubre

Publicació 28.10.2024
Versió per imprimir
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir en Whatsapp
Pujar al principi de la pàgina