AJUNTAMENT DE CALDES D'ESTRAC
Plaça de la Vila s/n | 08393 Caldes d'Estrac | 93 791 00 05
Ben entrat el migdia, un rector, de negre rigurós encapçalava la marxa dels batallons dels Miquelets de Catalunya, els Miquelets de la Ciutat de Barcelona i dels fusellers de muntanya que prenien possesió de la part sud del camp de batalla. Era el principi de la representació del Combat de Caldes, l´acte per excel•lència del programa d´activitats en commemoració del Tricentenari de Caldes.
Les escaramuces van començar amb les provocacions de dos grups de fusellers de muntanya, experimentats en la guerra de guerrilla, pels flancs del camp de batalla. Buscaven la resposta del bàndol oponent i van provocar la ràpida reacció de les tropes borbòniques, representades en aquesta ocasió pel Regiment de Sant Narcís de Girona, el Hússars Hongaresos de Moià i els Miquelets de Badalona.
L´intercanvi inicial de trets per part dels dos exèrcits, les canonades del bàndol borbònic i fins i tot el llançament de granades pel costat austracista va portar a l´inevitable xoc en combat cos a cos, on van fer servir baionetes i un ampli repertori d´armes blanques.
El combat es va resoldre amb la victòria austracista i la rendició amb honors de l´exèrcit opositor. Finalment totes les tropes es van dirigir en formació fins al campament militar on van poder intercanviar anèctodes i vivències amb un públic encuriosit i encara estabornit pel so eixordador dels trets de fusell i de canó.
Després a les set de la tarda, hi ha haver una segona recreació que, igualment com la primera va captivar al nombrós públic present, molts dels quals, ja havien vist la representació del matí però que es mostraven tan entusiasmats com els que la presenciaven per primera vegada.