AJUNTAMENT DE CALDES D'ESTRAC
Plaça de la Vila s/n | 08393 Caldes d'Estrac | 93 791 00 05
El Ple Municipal de l´1 de desembre va aprovar un pressupost de 4.391.650 € pel 2015, amb els vots favorables del Govern de CiU i els contraris del Grup del PSC.
La xifra final, representa un lleu increment del 6,8 % en relació els números de l´any passat que es justifica en una major aportació als programes d´atenció a les persones (32 % més), ja que la despesa en béns i serveis es manté estable (1,7 Milions) i la del personal també (1,6 Milions). Passa el mateix en la majoria d´Àrees de Govern que a part de programes actius també han de fer front a les despeses fixes que els hi corresponen, com per exemple, la del Poliesportiu a Esports, la de l´Escola Bressol i manteniment del CEIP a Ensenyament, l´Equip d´Atenció Primària a Serveis Socials, la Biblioteca Can Milans a Cultura, el Consultori Mèdic a Salut, o la de seguretat (Policia Local), neteja viària, recollida brossa, transport públic i demés a l´Àrea de Govern Local i Via Pública, per citar-ne només alguns.
Pel que fa els ingressos, la font principal prové de la recaptació de l´IBI, 1,5 Milions d´€. Una previsió que no incorpora cap increment ja que el Plenari va aprovar una reducció del seu coeficient (de l´1,04 % al 0,94 % ) que es compensa amb noves altes i amb l´actualització de la base imposable que està fent l´Agència Cadastral. També és important destacar els imports que s´obtindran per les concessions municipals (330mil €) i zona blava (180mil), ambdues molt incrementades després de les revisions que s´hi ha aplicat en els darrers anys, a més del capítol de taxes per serveis que es presten que arriba fins els 820mil €.
L´alcalde Joaquim Arnó s´hi va referir en la seva exposició quan va explicar que els l´IBI el paguen els caldencs i caldenques, però la taxa de la zona blava i els cànons de les concessions en realitat els caldencs, les cobren, ja que són fruit del rendiment de les propietats i activitats municipals que, com va dir Arnó, són de tots i que fins fa poc, mai havien estat suficientment ateses.
Pel 2015, està previst que entre l´Estat i la Generalitat aportin un 600mil € al pressupost municipal, subvencions al marge, mentre que pel que fa el deute que manté l´Ajuntament significa una aportació d´uns 160mil €, destinats bàsicament a proveir la quota del crèdit de 1,8 Milions que s´ha renegociat a la baixa i que serveix per cobrir les quantitats que les diferents administracions (bàsicament Generalitat) deuen a l´Ajuntament d´exercicis anteriors.
Al Pressupost 2015 hi figura com inversió destacada (200mil €) la reforma dels passejos marítims, especialment el que connecta amb Arenys de Mar, així com la previsió d´un ingrés de 340mil € per la venda de dues parcel•les de propietat municipal al carrer Cinto Verdaguer, fet aquest que va servir d´argument al Grup Municipal del PSC per votar en contra del conjunt de les xifres econòmiques pel 2015.
En el decurs del debat plenari però va quedar clar que les xifres del pressupost són totes, per definició, orientatives, però que especialment les del 2015 es basaven en l´evolució que han tingut en les liquidacions dels darrers anys, la qual cosa va permetre afirmar a l´alcalde que l´objectiu principal és que es pugui tancar l´any amb superàvit igual com ha passat amb els pressupostos del 2012 i 2013.