Pancarta 01
Pancarta 08
Pancarta 02
Pancarta 07
Ajuntament
Municipi
Seu electronica
Turisme
NOTÍCIES
Es celebra un nou Ple municipal ordinari a l'Ajuntament de Caldes d'Estrac
Durant la sessió, es va aprovar una nova modificació de crèdit i la preservació del canó llançacaps adquirit l'any 1903 per la Societat Local de Salvament de Nàufrags

Ple Ordinari 31/05El passat dilluns 31 de maig, l’Ajuntament de Caldes d’Estrac va celebrar el tercer Ple municipal ordinari de l’any de forma telemàtica, que va ser retransmès en directe a través del canal de Youtube del consistori. Seguint l’ordre del dia, en primer lloc, es va proposar l’aprovació de les actes de les darreres sessions plenàries. La regidora no adscrita Alexandra Manni va comentar que potser caldria especificar a les videoactes les intervencions dels diferents regidors i regidores per tal de facilitar la cerca de la informació. Joaquim Arnó de Junts per Caldes va coincidir amb Manni i va proposar incorporar enllaços directes als diferents punts de l’ordre del dia de la sessió. Paral·lelament, Elisabeth Segura de Junts per Caldes va alertar que la signatura electrònica dificultava la lectura d’alguns continguts de les actes. Davant d’aquest fet, l’alcalde Òscar Baró va demanar assessorament al secretari municipal. El secretari va recomanar revisar les actes, corregir els errors i tornar a portar-les a aprovació en el proper ple municipal ordinari. En aquest sentit, l’alcalde Òscar Baró i els regidors i les regidores van acordar deixar-les sobre la taula.

El segon punt de l’ordre del dia va ser la modificació de crèdit número 10 per a suplementar determinades aplicacions pressupostàries. L’alcalde Òscar Baró va exposar que es tractava d’un total de 12.053,48 euros que es destinarien a ampliar les partides de tractament de residus sòlids (5.726,52 euros), transferències a entitats supramunicipals (5.780,96 euros) i transferència a la Fundació Mercedes Torres (546 euros), factures que durant el 2020 van quedar sense aplicació pressupostària. Baró va explicar que aquestes despeses es finançarien amb el romanent de tresoreria per a despeses generals generat amb la liquidació de l’anterior exercici. El punt va ser aprovat amb els vots a favor d’ERC i PSC, les abstencions de Gent d’Estrac i la regidora no adscrita i els vots en contra de Junts per Caldes.

Tot seguit, el tercer punt de l’ordre del dia va ser el reconeixement extrajudicial de crèdits. L’alcalde Òscar Baró va concretar les factures que havien quedat sense aplicació pressupostària durant el 2020 i que ja havia avançat en el segon punt de l'ordre del dia: una del Consorci de Tractament de Residus Sòlids Urbans del Maresme amb un valor de 5.726,52 euros que corresponia al tractament i la valorització de la brossa del mes de desembre de l’any 2020; una de la Generalitat de Catalunya amb un valor de 546 euros per les taxes per la presentació dels comptes anuals de la Fundació Mercedes Torres corresponents als exercicis del 2015, 2016, 2017, 2018 i 2019; i dues del Consell Comarcal del Maresme amb un valor de 1.948,93 euros i 3.832,03 euros respectivament per la liquidació definitiva i provisional d’aportacions municipals a l’ens comarcal. El punt va ser aprovat amb els vots a favor d’ERC i PSC i les abstencions de Junts per Caldes, Gent d’Estrac i la regidora no adscrita.

El quart punt de l’ordre del dia va ser la moció de Gent d’Estrac sobre el canó dels nàufrags. Albert Batlle de Gent d’Estrac va explicar la proposta que consistia a declarar el canó llançacaps adquirit l’any 1903 per la Societat Local de Salvament de Nàufrags com a Bé Patrimonial d’Interès Cultural i suggeria exposar-lo a un lloc públic adient. El canó llançacaps, un dels dos que hi ha a tot l’Estat espanyol, un dels pocs que hi ha a Europa i que a principis de segle facilitava molt la feina de salvament, es troba en bon estat a les dependències de la Fundació Mercedes Torres. Batlle va concloure la seva intervenció afirmant que el canó podria ser un bonic homenatge als homes i les dones de mar del poble, així com a totes les persones voluntàries que al llarg dels anys han col·laborat en tasques de protecció i salvament al municipi. La regidora no adscrita Alexandra Manni va coincidir en el valor històric del canó llançacaps i va trobar interessant exposar-lo a un lloc públic perquè els veïns i les veïnes que vulguin puguin gaudir-lo. Per la seva part, Joaquim Arnó de Junts per Caldes va afegir que caldria preservar el canó i tots els elements complementaris que l’acompanyen com bales, petards, estaques, projectils, etc. i va recomanar demanar assessorament a l’Arxiu Comarcal del Maresme sobre la seva conservació. Així mateix, Joan Baró del PSC va proposar crear una comissió per tal que experts en la matèria puguin fer una valoració patrimonial del canó. Per últim, Laura Aloy d’ERC va recordar que aquest era un assumpte que s’havia tractat feia temps en Junta de Portaveus i que hi havia una voluntat ferma per part dels diferents grups municipals per materialitzar l’acord. Aloy també va suggerir que s’iniciessin uns treballs d’investigació amb tècnics i historiadors per saber la tipologia d’interès del canó llançacaps i poder fer posteriorment els passos adients per a catalogar-lo i exposar-lo al municipi. Incloses totes les esmenes dels diferents grups municipals, el punt va ser aprovat per unanimitat.

A continuació, l’alcalde Òscar Baró va donar compte del període mitjà de pagament del primer trimestre de l’any 2021. A 31 de març, el període mitjà de pagament se situava en 64,56 dies. Baró va recordar que segons la llei aquest hauria de situar-se per sota dels 30 dies, però que, durant el 2020, la pandèmia va disparar els tempos. Baró va assegurar que l’objectiu de l’equip de govern era reduir-los i tornar al període mitjà de pagament de 2019, quan es trobava per sota dels 30 dies.

PRECS I PREGUNTES

L’apartat de precs i preguntes va començar amb les preguntes de Gent d’Estrac. Albert Batlle va sol·licitar informació sobre els procediments judicials actualment en curs, en contra o a favor de l’Ajuntament, identificant la part contrària, els motius que els impulsen, l’estat de tramitació i els imports que es reclamen. Tot seguit, Batlle va preguntar sobre el deute, les obres i els embargaments al voltant del Balneari Colón, sobre les accions que s’han realitzat en relació amb l’expedient informatiu obert arran dels incidents del passat 1 d’abril entre un agent de la Policia Local de Caldes d'Estrac i una veïna i sobre els incidents relacionats amb agents locals que s’han comunicat després al registre municipal i a les xarxes socials. Batlle també va voler saber més sobre unes modificacions puntuals del pla general i del pla del patrimoni vinculades amb l’aparcament i sobre les novetats al voltant del consultori mèdic del poble. Així mateix, Batlle va presentar un seguit de precs: buscar una solució immediata per a les darreres fuites i avaries en el subministrament de l’aigua al poble i treballar, conjuntament amb l’empresa distribuïdora, per millorar la instal·lació del municipi; actualitzar el reglament regulador del servei de la zona blava, elaborar un protocol per a la seva gestió i renovar alguns senyals que es troben desactualitzats o malmesos; aprofundir en la licitació de l’escola bressol; obtenir resposta sobre els antecedents i la llicència d’obres concedida a l’edifici enderrocat i catalogat al carrer Major 40; i no aprovar el darrer estudi de detall presentat per a la parcel·la situada al carrer Torrenova 46, imposant la interpretació més respectuosa amb l’entorn, i impulsar la redacció definitiva del nou POUM.

Per la seva part, la regidora no adscrita Alexandra Manni va preguntar per l’estat del pla intern d’igualtat i va demanar que es respectessin els tempos marcats amb la voluntat que s’acabi com més aviat millor i pugui entrar aviat en funcionament. Manni també va parlar d’una trentena de queixes interposades a la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP), vint de les quals ja havien estat resoltes favorablement. En aquest sentit, Manni va demanar que es donés resposta a aquestes peticions i que es garanteixi l’accés a la informació i la transparència institucional. Així mateix, va exposar que quan es facin treballs de desbrossament i poda al municipi es respecti al màxim la vegetació autòctona de la zona i va voler saber més sobre l’informe que el secretari municipal va emetre sobre com havien d’actuar els regidors i les regidores amb parentesc directe amb membres de la Policia Local de Caldes d'Estrac a l’hora de votar i decidir sobre temes relacionats.

Joaquim Arnó de Junts per Caldes va demanar que es respongués una petició entrada per registre al mes de gener sobre quines són les delegacions de la Junta de Govern Local. Així mateix, Arnó va voler saber més sobre les obres del carrer Torrevella 43; sobre quants expedients de divisió horitzontal s’havien atorgat recentment al municipi i si aquests complien la normativa que demana la provisió de places d’aparcaments per als nous habitatges; i sobre quan es convocaria els grups municipals per a començar a definir el nou model de la Policia Local de Caldes d'Estrac. Per la seva part, Elisabeth Segura de Junts per Caldes va preguntar per l’actualització del conveni d’aparcament amb Sant Vicenç de Montalt i per l’estat de la licitació i el manteniment del gimnàs municipal.

Per últim, es va donar resposta a dues preguntes veïnals. La primera veïna va preguntar pels treballs de reparació i pintura de les voreres dels carrers Torrevella i Fornaca, per les càmeres de videovigilància de la zona i per la reparació de l’esfondrament ocorregut a causa del temporal Glòria al camí que hi ha entre els carrers Torrevella i Fornaca. Tot seguit, la segona veïna va demanar omplir d’aigua el safareig municipal i millorar-ne la il·luminació, complir els horaris de tancament del Parc de Can Muntanyà, informació sobre el projecte per a la Fundació Mercedes Torres, saber més de la planificació del reg dels parcs, de l’arbrat i dels parterres del municipi, i va suggerir millorar la poda de l’arbrat i de les zones verdes. També, va proposar traslladar la placa commemorativa de l'afusellament del President Companys del cementiri a un espai més cèntric del poble, impulsar una campanya de sensibilització al voltant dels contenidors i del reciclatge, penjar totes les banderes oficials a la casa de la vila, millorar la neteja al municipi, reparar la senyalització viària i la cartelleria al poble, potenciar la supervisió dels lavabos del Parc Joan Maragall, arranjar els escocells de l’arbrat, pintar el nom ‘Casa de la Vila’ a la façana de l’Ajuntament, millorar la pintura dels passos de vianants i saber més de les obres del carrer Major 40.

Els diferents membres de l’equip de govern van contestar en directe algunes de les preguntes de l’oposició i es van comprometre a respondre per escrit la resta de qüestions, que requerien dades i informes més específics. També, es va prendre aquesta decisió per no allargar excessivament la sessió i poder donar resposta a les preguntes dels veïns i les veïnes de manera més extensa, en detall i a una hora adient. Amb tot, el tercer Ple municipal ordinari de l'any va tenir una durada de tres hores.

Escolta el ple:

Informació publicada el 4 de juny de 2021Compartir:Comparteix al FacebookCompartir a Twitter

AJUNTAMENT DE CALDES D'ESTRAC
Plaça de la Vila s/n | 08393 Caldes d'Estrac | 93 791 00 05